چرا تولید محتوا مهم است؟

حرف اول و آخر در ارتباط با مخاطب را محتوا می‌زند؛ همه فعالیت‌های ما در زمینه سئو با هدف رساندن کاربر به محتوایی‌ست که برای او تهیه کرده‌ایم.

اولین و مهمترین هدف ما از تولید محتوا جلب رضایت کاربر و انتقال صحیح پیام به اوست ولی این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در دیدرس کاربران نیز باشد! در واقع سئو و حضور در نتایج جستجوی گوگل بهترین ویترین برای نمایش محتوا به مخاطب است.

محتوا، مهترین دلیل پیدایش موتورهای جستجو، مثل گوگل است.

از همان زمانی‌که سئو مفهومی همه‌گیر و ارزشمند شد، تولید محتوا در فضای وب مهمترین ابزار بازاریابی بوده است. متاسفانه در سال‌های گذشته تکنیک‌های بسیاری در حوزه تولید محتوا به کار گرفته شده که تمرکز آنها فقط بر روی ربات‌های گوگل و کسب نتیجه در سئو بوده است. ولی امروز درک ربات‌های گوگل از محتوا بسیار نزدیک به رفتار کاربران هنگام مواجهه با آن است. همه الگوریتم‌ها و آپدیت‌های جدیدی که توسط گوگل تست و پیاده‌سازی می‌شوند یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند؛ پیشنهاد بهترین صفحات وب برای جلب رضایت کاربر.

کارگاه آموزش تولید محتوا نیز با همین رویکرد طراحی شده است؛ جلب رضایت کاربران. ولی نوشتن برای مخاطب کافی نیست! قبل از شروع باید به درک درستی از خوانایی محتوا، پاسخ گویی و مفهوم گرایی در محتوا برسیم و با شناخت الگوریتم‌های گوگل محتوای خود را در فرمتی قابل درک برای ربات‌ها ارائه دهیم.

مسیر یادگیری ما در این کارگاه از سه مرحله تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هرکدام از آنها می‌پردازیم:

1- گوگل چطور محتوای صفحات را آنالیز میکند؟

ربات‌های گوگل استانداردهای مشخصی برای آنالیز محتوای صفحات و شناسایی کلمات کلیدی در آن دارند. بعد از مراجعه به یک صفحه و در اولین قدم، تلاش میکند تا موضوع صفحه و مفهوم کلیدی آن را شناسایی کند. در ادامه کیفیت محتوای شما را سنجیده و پس از مقایسه با سایر صفحات وب تعیین میکند که جایگاه شما در نتایج جستجو کجا خواهد بود. در کارگاه آموزش تولید محتوا با 5 الگوریتم اصلی گوگل برای آنالیز محتوای صفحات و تعیین جایگاه آن‌ها را موشکافی می‌کنیم.

تشخیص موضوع(مفهوم کلیدی) صفحه به فاکتورهای متعددی وابسته است، به عنوان مثال محل قرار گیری متن در صفحه میتواند بر ارزش و مفهوم آن تاثیرگذار باشد. عبارتی که در نگاه اول (بدون نیاز به اسکرول) در دیدرس کاربر قرار دارد نقش مهمی در تعیین موضوع خواهند داشت. همین نکته ساده به ما نشان می‌دهد که چرا انتخاب متن مناسب برای تگ H1 و نگارش یک مقدمه جذاب اینقدر در سئو محتوا تاثیرگذار است.

 

البته به همین جا ختم نمی‌شود. چیدمان محتوای صفحه، طراحی رابط کاربری، ارتباط معنایی کلمات، استانداردهای نگارشی، خوانایی محتوا و … فاکتورهایی هستند که به خوبی توسط ربات‌های گوگل بررسی شده و بر تعیین کیفیت و موضوع صفحه تاثیرگذارند.

در این میان میزان تکرار کلمات کلیدی در محتوای صفحه (البته با هدف کسب جایگاه) چالش ذهنی بسیاری از متخصصین سئو بوده است. در حالیکه رفتار گوگل در بررسی صفحات با گذشته متفاوت و مشابه با یک کاربر واقعی است.

در گذشته ای نه چندان دور، تکرار یک عبارت در صفحه شانس ما را برای کسب جایگاه در نتایج گوگل افزایش می داد ولی امروز این تکنیک با نام keyword stuffing شناخته میشود. تکرار کلمه کلیدی نه تنها به کسب جایگاه کمکی نمیکند بلکه میتواند حتی موجب جریمه سایت شما شود. برای جلوگیری از این اتفاق روش های جایگزینی وجود دارد که به ما اجازه میدهند بدون تکرار یک عبارت خاص مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و ربات گوگل منتقل کنیم.

 

2- طراحی مسیر محتوا براساس الگوریتم‌های گوگل

تا اینجا اطلاعات مفیدی در مورد الگوریتم‌های گوگل و نحوه بررسی محتوا در هر صفحه کسب کرده‌ایم. در این مرحله مراحل نگارش یک محتوای ارزشمند (از دید کاربر و گوگل) را از صفر تا صد می‌آموزیم.

بازاریابی محتوا یعنی؛ محتوایی مفید تولید کنید و آن را همزمان برای کاربر و موتور جستجو بهینه کنید.

مسیر تولید محتوا را در 6 قدم اصلی طی می کنیم:

1- طراحی بیلبورد محتوا

در اولین قدم اصول طراحی بیلبورد محتوا را می‌آموزیم؛ بیلبورد محتوا در واقع نمایی از مفاهیم مورد نیاز کاربر، موضوعاتی که پوشش می‌دهیم و در نهایت مسیر محتوای مقاله است. طراحی این بیلبورد به ما کمک می‌کند که درک درستی از ساختار مقاله داشته و نگارش محتوا را به طرز چشم‌گیری سریع و لذت بخش می‌کند.

 

2- انتخاب عنوان، نگارش مقدمه و ساخت جزایر محتوایی

طراحی بیلبورد محتوا به ما کمک می‌کند تا عنوانی جذاب و مقدمه‌ای گیرا بنویسیم. در این مرحله با استانداردهایی که هنگام انتخاب تگ H1 و نگارش مقدمه باید رعایت کنیم آشنا شده و در ادامه برای هر موضوع حاشیه‌ای یک جزیره محتوایی طراحی می‌کنیم.

جزایر محتوایی در واقع مفاهیمی مستقل از هم ولی وابسته به موضوع اصلی مقاله هستند که کمک می‌کنند تا همه نیازهای کاربر را به خوبی پوشش دهیم. استانداردهایی شامل انتخاب عنوان (H2)، نگارش متن، به کارگیری تصاویر و لینک سازی در این جزایر محتوایی اهمیت بالایی داشته که در نهایت با ایجاد یک پل ارتباطی به موضوع اصلی تکمیل می‌شود.

 

3- رعایت استانداردهای نگارشی و خوانایی محتوا

اگر با افزونه Yoast کار کرده باشید احتمالا با مفهوم خوانایی (Readability) تاحدی آشنا هستید. این ابزار کمک می‌کند تا برخی از استانداردهایی که برای خوانش بهتر محتوا توسط کاربر لازم داریم را بررسی کنیم. ولی بیشتر مواردی که توسط افزونه‎های وردپرس بررسی می‌شود در زبان فارسی قابل استناد نیستند. در این مرحله نکاتی را می‌آموزیم که نقش موثری در رضایت کاربر هنگام مطالعه و ترغیب او به ادامه خواهند داشت.

 

این استانداردها از اصول تولید محتوا در دنیای واقعی (کتاب، مجله، رومه و …) برداشت شده‌اند و امروز با هوشمندی ربات‌های گوگل راه خود را به دنیای اینترنت نیز بازکرده‌اند. با یادگیری این اصول دیگر نیازی به افزونه‌ها و ابزارهای جانبی نداشته و همیشه از کیفیت بالای متن خود مطمئن هستیم.

4- لینک سازی داخلی و خارجی متناسب با نیاز کاربر

از همان روزهای آغازینِ شروع فعالیت گوگل، لینک‌سازی مهمترین ابزار ربات‌های برای درک ارتباط موضوعی و اعتبار صفحات وب بوده است. البته لینک‌سازی هدف مهمتری هم در اینترنت دارد؛ ایجاد مسیرهای دسترسی به محتوای جدید و مرتبط برای کاربر. در این بخش از کارگاه آموزش تولید محتوا، با کلیه استانداردهای لینک‌سازی داخلی و خارجی آشنا شده و مفاهیمی مانند ارتباط موضوعی، لینک نوفالو و تشویق کاربر به کلیک (Call to Action) آشنا خواهیم شد.

5- استانداردهای استفاده از تصاویر در محتوا

تصاویر بخش مهمی از محتوای صفحه هستند، یک تصویر ساده می‌تواند به اندازه صدها کلمه پیام به کاربر منتقل کند. الگوریتم‌های گوگل نیز به خوبی این اهمیت را درک کرده و ارزش بالایی برای این نوع از محتوا قائل هستند. پس از نگارش محتوای مقاله و رعایت استانداردهای نگارشی باید به تهیه و جاگذاری تصاویر مرتبط بپردازیم.

تصویر مناسب یعنی؛ اگر همه متن‌های صفحه حذف شوند، کاربر با مشاهده تصاویر مفهوم مقاله را درک می‌کند.

برای اینکه تصاویر ما هم مورد توجه کاربران بوده و هم برای ربات‌های گوگل قابل درک باشند نیازمند شناخت و اجرای تکنیک‌های سئو تصاویر مانند سایز مناسب، حجم استاندارد، متن جایگزین و عنوان فایل خواهیم بود که به صورت کامل در این بخش می‌آموزیم.

6- دسته بندی و برچسب گذاری اصولی

شاخِ غولِ محتوا، انتخاب دسته‌بندی و برچسب مناسب برای هر مقاله است! در مورد اهمیت صفحات آرشیو و تاثیر آن‌ها بر موفقیت یک پروژه سئو در کارگاه تدوین استراتژی سئو به تفصیل صحبت می‌کنیم. در این کارگاه با مفاهیم مهمی شامل Zombie Pages، Duplicate Content و Cannibalization آشنا می‌شویم که نقشی تعیین کننده هنگام انتخاب دسته و برچسب برای یک مقاله دارند.

برای آنکه درک بهتری از روند انتخاب داشته باشیم به بررسی چند نمونه واقعی در وب فارسی پرداخته و نقاط ضعف و قوت هرکدام را بررسی می‌کنیم.

 

در پایان این بخش به بررسی رایج‌ترین اشتباهات سئو در سایت‌های فارسی زبان پرداخته و به سوالات مهمی که همواره برای کارشناسان تولید محتوا آزاردهنده است پاسخ می‌دهیم. این سوالات چکیده‌ای از پاسخ کارشناسان وبسیما به بیش از 10 هزار دیدگاه ارسالی در سایت وبسیما است.

 

3- پس از انتشار محتوا چه وظایفی داریم؟

به طور معمول برای تهیه یک محتوای با کیفیت، چندین ساعت زمان و انرژی صرف می‌کنیم. ولی فرآیند بازاریابی محتوا به همین جا ختم نمی‌شود. برای کسب جایگاه بهتر و افزایش اثربخشی محتوا وظایفی داریم که در این مرحله از دوره تولید محتوا به آنها خواهیم پرداخت. وظایف ما در این بخش به 6 دسته اصلی تقسیم میشود:

  1. معرفی صفحات جدید به گوگل
  2. پاسخ به دیدگاه کاربران (کامنت مارکتینگ)
  3. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  4. بررسی زمان حضور و رفتار کاربران در صفحه
  5. بررسی نرخ کلیک کاربران براساس رتبه
  6. تکنیک به روزرسانی محتوا

هریک از این تکنیک‌‌های با جزئیات کامل و مثال‌های کاربردی در کارگاه‌های آکادمی وبسیما آموزش داده می‌شوند و هدف ما از ارائه آنها در این کارگاه آشنایی کافی شما با این مفاهیم است.

 

+ چطور بالاتر از رتبه 1 گوگل باشیم؟

مهمترین هدف ما از تولید محتوای سایت، رسیدن به رتبه یک گوگل است؛ ولی دسترسی به این هدف به تنهایی نمی‌تواند تضمینی بر جذب بازدیدکننده و افزایش فروش سایت باشد. در پایان کارگاه می‌آموزیم که رتبه یک گوگل چه مفهومی دارد و چطور میتوان بالاتر از رتبه 1 گوگل بود؟

تکنیک هایی برای افزایش بازدیدکننده و نرخ تبدیل به مشتری به شما خواهیم آموخت که استفاده از آن‌ها بسیار ساده است ولی می‌تواند اثربخشی محتوای شما را تا 2 برابر افزایش دهد.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها